Followers

Tuesday 17 July 2012

Pengalaman bersama Aminah

Bersama Aminah di Masjidil Haram Solah Jumaat
Salam  ukhuwah fillah semua.
Biarpun lambaian dan tawaf wida' telah berlalu lebih dua bulan namun hati tetap rindu.

Berumrah & ziarah  ke Madinah dan Makkah buat kali ke duanya selepas haji 2008 dulu membuatkan hati betambah rapat dengan bumi perjuangan rasul Muhammad  s.a.w.

Doa minum air zam-zam itu dimakbulkan Allah. Allah membukakan ilmu yang bermanfaat untukku. Allah melapang luaskan rezekiku dan Allah menjadikan air zam-zam itu penawar bagi segala penyakitku...syukur ya Allah. Allah melorongkan aku jalan kebaikan dan ya Allah tetapkan inayahMu.

Menjejak kaki di bumi Madinah dan Makkah buat kali ke duanya banyak menemukan dan mempengalamankanku kepada pelbagai  peristiwa.  Antaranya bertemu dengan seorang wanita penganut syiah  yang bernama Aminah. Berusia sekitar 50an. Mempunyai anak-anak yang bernama "Ali , Fatimah dan Fadhilah.

Agak panjang juga masa pertemuan dan perbualan dengannya. Eemmm...boleh dikatakan satu pengalaman baru. Ye , pengalaman selepas tahu sedikit sebanyak pengetahuan tentangnya. Aminah menyapaku ketika sedang tadarus Quran menunggu solah Jumaat tengahari itu. Dia bertanyakan tentang ibu kawannya yang telah hilang dua hari. Mmmm...memanglah aku tak tahu.

Kami saling berkenalan dan besalaman. " From Iran? " Aku teruskan perbualan kami. " Yes! "katanya. " Are you syiah?"  Tanyaku direct to the point..." Yes , I am Syiah and I'm muslim . If  I'm not muslim how can i came here , Makkah " My shahadah : " Ashadu allah ilaha illallah  Muhammadar rasulullah . Same as your's shahadah.  Ahlul sunnah and syiah live peaceful in Iran . kata Aminah... " mmmm dalam hatiku berkata ,,,mulalah engko nak menipu. Katanya lagi , tentu kamu banyak mendengar tentang Syiah di Iran terhadap  sunni? Aku tersenyum je...tahu dia akan kempen  Syiah dia. Aminah  seorang yang terpelajar dalam pengkajian  ilmu syiah ( Konon Islam dia ).

Dia  bagaikan mendebatkan kefahamannya padaku dan  mahu aku mengiakannya. Dia menyatakan perbezaan imam yang empat. Katanya aku bermazhab Syafie. Dia bermazhab Hambali. Cara letak tangan masa Qiam solah berbeza. katanya , tak aku sekejap nak letak tangan di dada dan sekejap menjatuhkan tangan sepertinya. Syiah memang suka membahaskan benda-benda feqah dan last-last kita dipeningkannya..aku teringat kata-kata ustaz Tarmizi yang mengajar harfiah.

Dia meneruskan  dakyahnya  untuk  membenarkan  hujah dia ..Saidina 'Ali itu gurunya dan Muhammad itu nabinya. Tanyaku , bagaimana pula dengan sahabat Abu Bakr , Umar dan Usman..." ooo..tidak katanya dan dia menafi sekeras-kerasnya. " Dia hanya rujuk satu sahaja 'Ali tidak lain-lain sahabat. Ehm! Pada hal last-last 'Ali pun tidak...aku jeh dalam hati!!

 Aku kata padanya , bukankah rasulullah itu pernah berkata...kamu ikutlah mana-mana sahabatku kerana mereka ibarat bintang yang bertaburan... Aminah  mengandaikan padaku " kalau kamu sakit , adakah kamu akan pergi kepada semua doktor untuk mendapatkan rawatan? Tentu kamu akan pergi pada satu doktor sahajakan? " AAhhh....dia dah mula masuk jarummm....

Dia begitu bermurah  waktu dan ilmu  untuk  menerangkan  tentang " Ahlul Bait".  Siap  buka Quran surah Al Ahzab lagi. Ahlul Bait baginya adalah rasulullah , ali , fatimah , hassan dan hussin. Aku menyampuk " macam mana dengan aisyah? "  "OOO...no!!!! " katanya macam  marah  dan tak menyenanginya.

Dia pun  pinta  Quran dari anakku dan menyelak-nyelak  helaian  ke  surah Al Ahzab dan  membacakan  ayat  yang  ke 33 yang  ada  perkataan        أ هل   البيت       lantas mentafsirkannya mengikut tafsiran  pada  fahaman dia yang  rosak. Memang itulah cara syiah mentafsirkan Al Quran , menambah ayat-ayat Quran dan mengada-adakan hadis mungkar. Aku  memang menyedarinya inilah cara dakyah syiah.

Tak berapa lama lepas  " ceramah dakyahnya yang batil " , azan pun  berkumandang. Kami pun bangun dan berada dalam saf  untuk bersiap sedia mendirikan solah Jumaat. Lepas  solah  masing-masing pun beredar sambil mengucapkan " Nice to met you ". Dia juga meninggalkan  tanda ingatannya pada kami , pen dan buku tentang selawat2 entah pape...aku pun dah lupa letak mana buku tu!!

 Pelekkan , mengadap kiblat yang satu tapi aqidahnya terpesong !!! Dalam hati bertanya : " Macam mana Arab Saudi  boleh membenarkan syiah masuk Makkah??? "

Allahu'alam!!!

 

No comments: