Followers

Thursday 6 May 2010

SEGAR MENGINDAHKAN DAN MENAWAN.....

Kulafazkan ikrar terindah memetakan lembaran hidup hari ini :

" Kami berpagi hari atas fitrah Islam dan kalimah ikhlas dan atas deen nabi kami Muhammad s.a.w dan agama bapa kami Ibrahim yang hanifa ( lurus ) dan tidak telah adalah dia dari orang-orang musyrikin."

Kutapakkan langkahku bersama rasa kesegaran yang mengindahkan jiwa , minda dan jasadku ke gudang yang membekalkan ku ghazanah yang menawan.
Menawan lantaran aku tetap direzekikan Allah melapah kitabNya. Aku bukan saja terhibur dengan sahabat-sahabatku di kelas ' Terjemahan Harfiah ' ustaz Tarmizi malah Al Quran mengajarku agar menyeimbangkan aktiviti kehidupan dunia agar bermanfaat untuk akhirat.

Bersumberkan kelas harfiah yang menjangkau hampir tiga tahun bagiku , kini aku telah agak berupaya memahami kalam Allah tanpa merujuk pada terjemahan dalam Bahasa Melayu.
Syukur Allah telah memilih aku menerima rezekiNya ini.


Al Quran mengajarku penyatuan kehidupan dunia dan akhirat. Ada pahala dan ada dosa. Kedua-duanya bersahamkan 'amalan' @ aktiviti harian biarpun yang zahir mahupun yang batin.
Allah Al Khabir , amat mendalam mengetahuinya.

Doa-doa yang mathur yang terukir basah dibibir :

" Ya Allah , sihatkanlah aku pada badanku." " Ya Allah , sihatkanlah aku pada pendengaranku." " Ya Allah , sihatkanlah aku pada penglihatanku."
Lantaran pohonan dan harapan kesihatan inilah , seusai kelas harfiah aku memutar stearing unser ke Body Power Fitness Centre untuk menyempurnakan pula tuntutan jasadi.

Ghazanah sahih yang mengisi minda begitu segar , mengindahkan dan menawan hari-hari hidupku.
Biarpun adakalanya mehnah melanda namun kuyakin Allah tetap membantuku.

Kukongsikan nikmat Allah ini biar kita sama-sama merasai kemanisan beriadhah.





Untuk mendapat impak yang menyeluruh , beriadhahlah dengan :

~ memanaskan badan dan melakukan regangan otot
( warm up/ streaching )
Ini adalah untuk menyediakan otot bagi melakukan aktiviti dan supaya otot tidak terkejut dan cedera semasa 'workout' nanti .

~ melakukan aktiviti pergerakan untuk mencapai kecergasan
( workout )



Antaranya adalah work out erobik.
( yang menggunakan oksigen secara berterusan ) ; joging , berjalan laju,
bermain badminton , hoki , bola sepak, berenang dan lain-lain.
Pilihlah ikut kesesuaian dan minat tapi jangan tak riadhah.

Masa ' workout ' inilah segala kalori-kalori makanan ( lemak , karbohidrat , protein , minarel , vitamin dan air ) dicernakan kepada tenaga yang dihasilkan untuk beraktiviti. Tiadalah tenaga berlebihan disimpan dan dipikul kehulu ke hilir tanpa mendatangkan faedah malah membawa penyakit. ( kegemukan )

Jadi , bolehlah nak menguruskan badan tapi...ingat , makan kena ikut diet juga.
Aktiviti senaman beriringan dengan muzik yang kebiasaannya dikenali 'senamrobik ' adalah pilihan untuk work out.

( indoor work out - dalam studio ) merupakan pilihan serasi bagiku kerana ianya meliputi konsep kecergasan malah secara minda , ianya meransang daya ingatan.

Melatih ketangkasan berfikir , koordinasai kaki tangan dan menggerakan badan mengikut alunan muzik. Kalau tak biasa , memang payah nak jadi!!
Indoor pula , aurat terpelihara terutama ketika melakukan pergerakan.

~ Membentuk otot ( conditioning ) @ biasa difahami sebagai cooling down.

Allah al Jamil ( amat cantik ) dan Ia menyukai yang cantik. Beriadhah bukan saja untuk kecergasan dan kesihatan malah juga kecantikan. Otot-otot kita harus dibentuk agar mendapat potongan yang cantik dan kemas. Lengan dan paha yang tidak mengelebeh. Terutamanya wanita-wanita yang telah melahirkan , tentu nak dapatkan semula bentuk badan.

Slot ini mengunakan dumble untuk otot tangan dan dada. Floor map pula untuk senaman lantai seperti bumping dan 'sit up'. Haa..ini peluang nak kempiskan perut.

Sikurus taklah mencengkung dan sigemuk taklah mengelebeh. Otot jadi kemas dan berbentuk dengan bentuk yang sepatutnya. Barulah cantik bila mengenakan pakaian.

~ Diakhiri sesi riadhah dengan ( streaching )
Otot-otot yang telah digunakan tadi betulkan kembali. Taaariiik nafas dan hembus !!!

Dah habis satu jam untuk makanan jasad kita.

Ingat masa sihat sebelum sakit .
Bila sudah sakit.... wang segunung pun tak dapat nak membeli kembali nikmat kesihatan yang telah diambil Allah lantaran kita tidak amanah dengan pinjamanNya ini.


Banyak kalori sudah terbakar tadi !! Jadi sekarang mmmmm.....nyum nyum...reward diri sendiri kerana berjaya tidak membontoti nafsu 'malas riadhah'.
Tak apa , esok riadhah lagi dan lengkapkan tiga kali seminggu paling minima dan satu jam /sesi untuk kekalkan kecergasan kita.

Allahu 'alam.

2 comments:

Ummu 'Ammar said...

Salam,

Kuat riadah, baguslah rasa nak pi kelantan nak joint sama.

Insyaallah sama-samalah kita beriadah kerana ini tuntutan Allah Taala terhadap badan kita.

miz said...

To ummu 'Ammar : Terima kasih menjengah ke mizjana.

ye...masih dberi Allah kemampuan.
beriadhahlah kite.

insya Allah nk , berkuda pulak.