Followers

Sunday 22 November 2009

MEDANKU....

Konvokesyen Tadika Elitsuria baru saja selesai pada 20hb. Nov 2009. Untuk mempersembahkan bakat-bakat anak-anak yang diertikan ' Fitrah ' ini bukanlah satu usaha yang mudah bagi pendidik di Elitsuria.

Guru-guru membentuk dan menempa anak-anak dari sifar dengan sentuhan yang beragenda yang disaluti ketelitian. Anak-anak adalah insan yang masih belum matang dari segala aspek perkembangannya itu memerlukan kemahiran dari pendidik tentang tahap perkembangan dan pertumbuhan emosinya , koordinasi psikomotornya , mentalnya , fizikalnya, jiwanya dan sebagainya.

Mood anak-anak berbeza dengan orang dewasa. Kalau udah merajuk ,...hai..terganggu jadual dibuatnya. Ada yang tiba-tiba menangis di atas pentas apabila doa yang dibacanya lupa dek kegugupan. Iyeee....1st time naik pentas. Usah kata anak-anak , kita yang udah berkali turun naik pentas pun....gugup!!!

Aku pula lebih mengutamakan mendidik dari mengajar. Kita bukan saja mu'alim malah kita sebenarnya juga adalah murabbi. Tidak semua mu'alim adalah murabbi. Inilah nilai yang hilang dari sistem pendidikan kita.

Kalau dah suka , sukanya keterlampauan! Nampak saja cikgu yang mengajar pelajaran yang diminatinya...terus diserbu. Selagi tak diruangi permintaannya ,..akan berulang-ulanglah cikgu tersebut dihunjuni. Aku cukup terhibur bila kedengaran suara manja dari sikecil ,
" Cikgu ,cikgu hari ini kita joget ke ? " Bertepuk sorak bila kuhanggukkan pertanyaan mereka!

Aku mengajar anak-anak tentang kemahiran koordinasi psikomotor. Senang faham ia adalah muzik dan pergerakan yang merupakan salah satu aspek perkembangan anak-anak untuk diransang. Menggerakkan anggota mengikut muzik yang dimainkan. Bagi aku yang sudah senja ini , terasa tidak mudah mencipta geraktari tapi bagi anak-anak yang masih segar ini , sekali dua sudah pun menguasai kemahiran tersebut.

Ya , ada yang kata anak-anak ibarat 'span ' , ada juga yang kata ibarat ' recorder '. Apa saja yang diibaratkan oleh kita tapi rasulullah mengingatkan kita " Setiap anak yang baru dilahirkan itu lahir dengan membawa fitrah. Orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, Majusi atau Nasrani . "

Luas sungguh cangkupan hadith rasulullah ini terutama bagi seorang pendidik. FITRAH membawa maksud KEIMANAN . Keimanan memang sudah tertanam bersama kelahiran kita. Tanpa ilmu, ditangan kita jualah hancurnya generasi kita apabila ' keimanan ' tersebut
tidak kita penuhi.
Mendapatkan pendidikan yang betul adalah hak setiap anak.



Islam telah lengkap dengan sistem pendidikannya. Kita lahir dengan kepatuhan. Sistem anggota kita patuh dan beriman pada penciptanya iaitu Allah As Shomad ( Esa ). Sistem badan kita tidak pernah tersilap menjalankan tugas yang diamanahkan oleh Allah. Tak ada
pula jantung kata "Ah ! aku udah letih mengepam , aku nak jadi ususlah pula untuk memproses makanan atau mata kata , bagilah aku jadi telinga.."


Begitulah perkongsian ringkasku bersama ibubapa elitsuria yang kukasihi semasa hari konvo yang lalu. Pendidikan Islam membawa kita pada ber'ubudiah pada Allah. Tiada try and error dalam pendidikan malah bukan juga bisness oriented yang mengaup keuntungan tanpa menunaikan amanah Allah .

Pendidikan bukanlah satu perjudian malah ianya merupakan satu pelaburan untuk kehidupan yang abadi nanti. Satu kehidupan yang kian hari kian hampir dengan kita.

Aku begitu berbangga kerana makin tahun makin ramai ibubapa
Tadika Elitsuria berjaya dianugerahkan sebagai Ibubapa Perihatin. Ibubapa makin peka dan memahami
pakej pendidikan Elitsuria.

Komitmen merekalah yang akan membangunkan jiwa anak-anak mereka. Dengan komitmen ini jualah , berjayanya sahabatku ummu 'Ammar dalam usaha dan cita-citanya. 'Ammar pergi dengan satu keharuman pada kerja-kerja dakwah Islam. Sokongan dan kehadiran ibubapa dalam aktiviti -aktiviti tadika sebenarnya memberi tiupan semangat yang amat bermakna pada anak-anak dalam proses mendidik anak-anak secara tidak formal.

Aku terasa puas kerana inilah antara kerja-kerja Islam yang mampu disumbangkan untuk penerusan dakwah. Biarpun anak-anak menjadi medanku tapi mudah-mudahan ianya menjadi hadiah yang amat bermakna bagiku.

No comments: